tirsdag den 5. april 2011

Frilandshøns, Step og chokoladebolle

Man lærer noget nyt hver dag, og i dag har jeg så lært, 1) at økologiske høns har det bedre end frilandshøns, 2) at det gør ondt at vrikke om til step, 3) at Slotsbagerens chokoladeboller faktisk er ret gode!

1) Min kæreste Jakob og jeg kom til at tale om, hvorvidt frilandshøns eller økologiske høns har det bedre, for frilandsæg koster 1 kr. mindre end de økologiske i Fakta, men "friland" lyder da egentlig meget rart, når man bare hører ordet.
Når man ser på pladsforholdene, vil jeg helt sikkert helst være en økologisk høne med lidt ekstra plads til at boltre mig. Ved frilandshøns må der være højest 9 læggehøns pr. m2, hvorimod det er helt nede på 6 stk. pr. m2 ved de økologiske høns. Når man ser på den plads hønsene skal have på en siddepind, får den økologiske høne 18 cm i modsætning til frilandshønen, der kun får 15 cm. Når hønsene skal putte og ruge i redekasserne gør samme forhold sig også gældende - de økologiske har bedst plads.
Det er også væsentligt at bemærke, at der er krav til, hvor meget plads de økologiske høns skal have udenfor, hvorimod der intet pladskrav er til frilandshønsene - de skal bare have adgang til det fri.
Nå, men jeg skal heller ikke komme med et helt foredrag om forskellen på økologiske høns og frilandshøns, men  vi fandt trods alt ud af, at vi bliver ved med at give den ekstra krone for de økologiske æg, hvis høns både har haft bedre plads og bedre fodder :)

2) Av, av, min fod! Jeg var til Step 1 - som efterhånden går bedre og bedre i forhold til for blot en måned siden, hvor jeg var meget motorikhæmmet. Da vi så skulle til "FINALEN" i går, giver jeg den ekstra gas, tager store skridt og hopper lidt mere, men da jeg så på et tidspunkt skal over stepbænken, hopper jeg direkte ned på siden af min fod og vrikker om! Av for hulen da! Så kigger jeg op, og uden for salen står Jakob og kigger ind af det lille vindue, og han ser straks mine krampetrækninger i ansigtet og kan næsten læse mine tanker, da jeg forsøger ikke at være 5 år og give mig til at græde. En sød medstepper kommer straks og hjælper mig, og jeg får hoppet ud af salen. Øv, bøve løv, jeg gider ikke, at det skal gøre ondt i flere dage, så jeg ikke kan træne og løbe rundt. Nå, vi krydser fingre for, at det bliver bedre.

Chokoladebolle, Slotsbageren Aalborg
3) Det er sket! Slotsbageren havde åbent! De har altid skilte udenfor, hvor der står, at de har Danmarks bedste chokoladeboller, men når jeg et par gange er hoppet forbi - endda på bageren dag, søndag - har de aldrig haft åbent. Da jeg så et par stykker komme gående med chokoladeboller i munden igennem Slotsgade, tænkte jeg, at nu måtte jeg slå til og købe et par stykker, vi kunne få efter vores nemme aftensmad bestående af pitabrød i dag. Konklusion: de var rigtig gode - det var ikke bare fesne stykker smeltechokolade, men det var GODT chokolade, der var i boller, og hold da op hvor var de store!
P.S. Bollen hjalp lidt på foden ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar