mandag den 11. april 2011

Smølfens svenske pølseret - fantastisk!

"Nej, svensk pølseret det er der simpelthen for meget kantinemad over!" Det var mit udbrud, da Jakob gerne ville have svensk pølseret til aftensmad, fordi han aldrig selv havde lavet det før, og de lige var kommet til at tale om det på studiet i dag. Jeg bøjede mig, men så skulle vi også finde noget gode pølser at putte i og ikke "bare" partypølser. Min skepsis bunder nok i, at jeg altid kommer til at se på antal gram fedt i pølser, og det kommer der aldrig noget godt ud af. Vi fandt dog nogle rigtig gode oksekødspølser med kun 9,5 g. fedt fra Levevis, og retten bliver så meget bedre, hvis der bruges ordentlige pølser.
Men nu skal I få opskrifter, som Jakob fulgte, da han lavede retten i dag.


OBS! (Vi lavede en dobbeltportion, så der også er til madpakke, så portionen kan sagtens halveres)
Det færdige resultat.

Ingredienser
800 g. kartofler
400 g. levevis oksekødspølser
1 almindeligt løg (ca. 70 g.) - hakket eller revet
4 dl. mælk
½ dåse tomatpuré (ca. 25 g)
2 tsk. paprika
karry
salt
peber
½-1 bundt persille

Fremgangsmåde
Skræl og kog kartoflerne ca. 15-20 min.
Skær kartoflerne i skiver og pølserne i tykke skiver. Herefter brunes pølserne på en tør pande - hvis man laver en stor portion, som vi gjorde, så brug en wok eller en høj pande. Tilsæt eventuelt lidt vand, så brænder det ikke så nemt på.
Tag pølserne af og kom kartofler på og brun disse. Tilsæt herefter løget, pølserne og krydderierne, mælken og tomatpuré, når kartoflerne er brunet.
Hele retten varmes igennem under forsigtig omrøring, så det hele ikke bare bliver til noget smadder.

En rigtig god og mættende ret, der slet ikke er fed. Jeg takker min Smølf for at få mig overtalt til den! :)

Energiindhold: ca. 450 kJ pr. 100 g.

2 kommentarer:

  1. Det er en dejlig opskrift. Desværre kom jeg kardemomme i i stedet for karry (de står ligeved siden af hinanden .. nu må vi også have skiftet de gamle etiketter), men det gjorde nu ikke noget. Til gengæld kom jeg en skvalp æbleeddike i. Det fremhæver smagen af kartofler og løg og så bliver det rigtig svensk.

    SvarSlet
  2. Så må vi have indkøbt æbleeddike til næste gang, så Jakob kan folde sig ud med det. :)

    SvarSlet